søndag 7. oktober 2012

Stue før og etter. Del 1


Her er et bilde av den ene delen av stuen rett før vi flyttet inn og som dere ser så bærer den tydelig preg av 70-tallets interiørtrender. Taklampen fulgte med huset og henger nå på kjøkkenet etter en omgang med sprayboksen. Det som var messing ble hvitt:)
Heldigvis var det furugulv under vegg til vegg teppet. Her er jeg igang med å grunne etter å ha vasket godt med salmiakkvann og slipt gulvet lett med sandpapir. Etter et par dagers tørke ble første strøk malt med Flüggers vannbaserte gulvmaling i fargen råhvit. Det lønner seg å vente noen dager mellom strøkene så malingen får tid til å herde ordentlig. Jeg malte halve gulvet av gangen så slapp jeg å tømme hele rommet for møbler. Male gulv er det jeg liker best i forbindelse med oppussing, har jo malt en del gulv da vi hadde feriehuset i Sverige.
Tak og vegger ble malt med Butinox Sense i fargen "Klassisk hvit" som forøvrig er den fineste hvitfargen jeg har brukt noen gang...kan jo være pga lyset i rommet at den ble ekstra fin...jeg er kjempefornøyd med fargen ihvertfall:) 
Når det gjelder interiøret så kjører jeg ufortredent videre med den lett romantiske landlige stilen...det ble faktisk mer landlig enn jeg hadde tenkt denne gangen...jeg skylder på den gamle døren over her, den "satte standarden"..hihi... Jeg var innom en brukthandel i Aurskog som heter Høna og det første jeg la merke til var denne gamle dørenden måtte være med hjem og så kjøpte jeg i tillegg en gammel hvitmalt "frierbenk" som står ute i haven...begge deler til en hyggelig pris. Møblene ble kjørt hjem til meg senere på kvelden av et meget koselig par som driver brukthandelen.
Bordet kjøpte jeg på Finn.no for 500 kroner, det er ganske bredt og det liker jeg. De 5 gamle rokokkostolene er kjøpt for 600 på auksjon. Stolene er malt hvite og har fått hvite stoltrekk med volanger. Stolene har forskjellige utforminger og det synes jeg er fint.
Duken med volanger har jeg fått spesialsydd hos min sydame Lilia fra Irland, den er i hvit lin og den er bare så fin og dekorativ!! Den er bare til pynt, jeg er så redd for å ødelegge den. En veninne av meg bestilte 2 stykker bare for å ha en i reserve om den skulle bli ødelagt av flekker, jeg skal bestille en ekstra jeg også. Hvis jeg husker riktig så tror jeg det gikk med 19 meter stoff til volangene og duken min veier over 2 kilo! 
Hun har også sydd puter for meg. Lilia syr på bestilling og tar gjerne på seg flere oppdrag, hun er superdyktig, leverer raskt og til en rimelig pris. Jeg betalte litt over 400 kroner for duken og frakten kom på litt over 300 siden duken er ganske tung. Jeg tror ikke det er mulig å få noen til å sy en duk som denne her i Norge til en så bra pris. Lilia kan kontaktes på e-mail,  og du må skrive på engelsk:            alekcanna@yahoo.ie
Lysekronen er fra begynnelsen av 1900-tallet, den er kjøpt på en auksjon i Sverige.
Den er meget dekorativ og jeg hadde flaks som fikk kjøpt den for SEK 1800 for normalt så ligger de mye høyere i pris.
Respatexhyllene under vinduene ble grunnet og malt hvite så de fikk bli:)
Jeg kjøpte 3 vindusfriser i hvit metall hos Noll54 i Charlottenberg og 2 av de står her. Det er doble vinduer så jeg har satt de i på innsiden av vinduet. De kostet SEK 700 pr. stykk. Det var ikke lett å få tatt noe fint bilde av de pga motlyset...jeg skulle nok tatt bildet fra utsiden.
En koselig lykt i metall kjøpt i en blomsterbutikk.

Ja, dette var alt for denne gang, resten av stuen kommer om ikke så lenge. 
Ønsker dere alle en flott kommende uke!






15 kommentarer:

  1. Dere har fått det ufattelig flott hos dere!
    Alt like gjennomført og vakkert. Du er flink! :-))
    Hvitmalte gulv er fantastisk vakkert..

    Ha en fin kveld, vennen!

    Klemmer

    SvarSlett
  2. Hei :-)

    Kjempefint og stilfullt :-) Gleder meg til å se flere bilder :-)

    Ønsker deg en flott ny uke :-)


    Klem

    SvarSlett
  3. Hei.
    Dette var skikkelig lekkert,litt av en
    makeover. :) Utrolig flotte vindusfriser
    og dør,likte alt. Nydelig duk og. Er spent
    på om du har funnet garn:) ? Gleder meg til
    flere bilder.
    Klem Mette.

    SvarSlett
  4. Så lyst og lekkert det er blitt :)
    Klassisk hvit er en flott hvitfarge!
    Vil du vinne et års-abonnement på BoligPluss
    kan du prøve lykken inne hos meg nå :)
    Klem Anette ♥

    SvarSlett
  5. wow, her ble det stor forandring. Lyst og flott. Kjekt å besøke bloggen din, kom gjerne på besøk hos meg. Ønsker deg en fortsatt fin Mandags kveld :)

    SvarSlett
  6. Oi,for en forandring,så lyst & fint det har blitt hos deg!:) Gleder meg til å se flere bilder!!

    Klem

    SvarSlett
  7. Herremiin så fint .. Og så mye jobb som er gjort. Imponerende rett og slett.

    Hilsen Irene

    SvarSlett
  8. Må si at jeg syns det ble veldig mye finere etter at du hadde tatt deg en runde ;-)

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  9. Men OJ!... så fint. Jättevackert!:-) Kram

    SvarSlett
  10. A arquitetura e o glamour dos moveis e de excelente bom gosto são apresentados neste blog.
    wwwsabereducar.blogspot.com

    SvarSlett
  11. This is a beautiful room I think that you will be very happy in this white room !
    Love ♥RINI♥

    SvarSlett
  12. Så koselig det har blitt :-))

    Boken er bare så fin, har kost meg med den nå :-)
    Vår Winnie er en tispe, oppkalt etter Winnie Mandela.
    Etter vår alles "på tide,på tide" vinni tror alle vår
    Winnie er en gutt :-))

    Ha en kos kveld :-))

    SvarSlett
  13. WOW - ekstrem forvandling - sååå lekkert og delikat!
    Og så morro med duken! Kjempefin er den..

    Fin torsdag og snart helg til deg!

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  14. Oi! For ei forandring :) Du e flink! Klem fra Grete

    SvarSlett
  15. Å SÅ FINT DET VAR HER!
    DERE HAR VERT VIRKELIG FLINKE!
    LEGGER MEG TIL SOM FØLLER:)
    KLEM FRA ELI:)

    SvarSlett